Proč nemáme kulturní komisi?

Kdo vybírá představení pořádané dříve kulturní komisí, nyní kulturním referentem? Kdo rozhoduje o tom, kam půjdou peníze určené pro kulturu?

Obec rozhodování delegovalo na kulturní referentku obce.

Má vize: Přenést starost o kulturu na jednoho člověka podle mě není správné řešení.  O přerozdělení peněz určených na kulturní akce v obci (představení a besedy v Infu, koncerty v kostele, vánoční akce, závody, plesy, dětský den, maškarní, …) a zájezdy za kulturou by měla rozhodovat rada složená z pořadatelů těchto akcí, kteří by společně dbali o spravedlivé a vyvážené přerozdělení peněz. Výběr repertoáru kulturních zájezdů by tak byl v rukou více zkušených posuzovatelů a – známe to – „víc hlav víc ví“.

Předseda této kulturní komise by poté měl dohlížet na efektivní využití těchto peněz, pomoci s komunikací s obcí a okolními spolky (pro případné zapůjčení techniky, zajištění pomocníků a při propagaci akce), koordinovat rozložení dalších kulturních akcí během roku a aktualizovat e-kalendář akcí v obci a včetně veřejně přístupného elektronického diáře zamluvených termínů Infocentra. (Vznik takového e-diáře není nic těžkého, na webu obce by pomohl všem, kteří plánují soukromou akci. Bohužel i přes mou intervenci u současného kulturního referenta toto vylepšení stále neproběhlo.)

Existence kulturní komise je běžná ve většině obcí. A má svůj smysl.

Mgr. Jakub Šedivý

Příspěvek byl publikován v rubrice Kultura. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

3 reakce na Proč nemáme kulturní komisi?

  1. Iveta Bočanová napsal:

    Nesouhlasím s p. Šedivým.

    Paní Brůhová vedla kulturní komisi velmi dobře. Protože většinu zajišťovala vlastně sama, byla zvolena varianta kulturního referenta, která funguje. V obci se koná řada nových akcí, občané mohou jezdit na zájezdy do pražských divadel a účastnit se i akcí v obci (besedy, rukodělné aktivity, Noc kostelů aj., příští rok bude i ples obce), které obec přímo pořádá, nebo na ně přispívá spolkům (dětský den). V příštím roce se bude konat velká akce – 780 let obce, na jejíž organizaci uvítáme, pokud se bude podílet více občanů – kulturních nadšenců.
    Tajemnice OÚ

    • obcaneproobec napsal:

      Děkuji za Váš názor. Jsem rád, že tady zazněl.
      Dokonale popisuje jeden z důvodů, proč jsem se rozhodl hnutí aktivně podpořit. Mám na to jiný pohled než vy. A přijde mi, že neumíte nebo nechcete lidem
      naslouchat a prakticky ve všem jen obhajujete, jak vše děláte nejlíp.
      Chápu, že musíte hájit svou příbuznou, kvůli jejímuž vedení se kulturní komise
      rozpadla. Zrušit komisi a rozhodovat ve věcech sám (případně po poradě s
      tajemnicí) je vždy to nejjednodušší a nejsnazší řešení.
      Já bych byl však rád, aby se kultura v obci dělala společně po širší a průběžné
      diskuzi více lidí z různých zájmových skupin Šťáhlav a Šťáhlavic – abychom společně vybírali hostující představení, cíle výprav za kulturou, termíny akcí, … společně a transaparentněji přerozdělovali finance z rozpočtu pro kulturu (jak píšu v článku výše).
      To je má vize, za kterou pevně jdu. Zároveň však respektuji vaši zkušenost, postoj a nemám právo vám ho rozmlouvat.

      Mgr. Jakub Šedivý

      • Iveta Bočanová napsal:

        Vážený pane Šedivý,

        Vašeho názoru si vážím, na druhou stranu – v kulturní komisi jste nebyl. Paní Brůhová se mnou záležitosti kultury nekonzultuje, od toho jsou jiné orgány obce. Není důvod komisi opět nezřídit, budou-li lidé, kteří budou mít snahu v ní opravdu aktivně pracovat. To opět ale není v gesci tajemníka, ale volených zástupců obce. Hanět práci někoho jiného je velmi jednoduché, prosím, zdržte se takových kritických komentářů, které nejsou podloženy fakty. Výdaje na kulturu jsou transparentní, stačí nahlédnout do účetnictví obce. Děkuji.
        Tajemnice OÚ Mgr. Iveta Bočanová

Komentáře nejsou povoleny.